Kender du dine bildæk? Bliv klogere på dæk-informationerne

På siden af dit bildæk står der med stor sandsynlighed en masse forskellige informationer, som du ikke har noget synderligt kendskab til. Men pludselig en dag kan det ske, at du skal bruge dem til noget. Desværre vil du måske hurtigt finde ud af, at informationerne og forkortelserne kan være svære at regne ud. Af samme årsag bør du læse videre i denne artikel, da vi kigger på nogle af de typiske tal, forkortelser og bogstaver, som du kan møde på siden af dit dæk.

Følgende artikel kan være nyttefuld for dig, som står og skal have nye sommerdæk eller vinterdæk. Følg linket, hvis din bil trænger til nye dæk.

Dækbredde, tommer og belastningsindeks

Ifølge FDM vil en meget normal forkortelse, som du vil kunne støde på i siden af dine dæk, være følgende anmærkning: 165R13 82 T.

Umiddelbart kan det være svært at gennemskue, hvad enhederne dækker over, men forhåbentlig vil følgende forklaring give dig lidt forståelse. Det første tal, altså 165, dækker over bredden på dine dæk. Dette dæk er således 165 mm bredt. R står for, at dækket er et radialdæk. Tallet 13, som kommer efter R, dækker over antal tommer, som fælgen på dækket er. I dette tilfælde er fælgen altså 13 tommer.

Tallet 82 dækker over belastningen, som dækket maksimalt må bære. Der forefindes et såkaldt belastningsindeks, og her svarer tallet 82 til, at dækket maksimalt må bære 475 kg. Bogstavet T indikerer, at dækket er godkendt til 190 km/t. Tilsvarende betyder U, at dækket er godkendt til 200 km/t og H til 210 km/t.

Stod der eksempelvis et tal mellem 165 og R, så ville det betyde, at dækket havde en anden profilstørrelse end standarden. Oftest er en anden størrelse indikeret med en skråstreg efterfulgt af endnu et tal, som dækker over dæksidens højde indikeret i procent af dækkets bredde.

DOT-mærke er dækkets datomærkning

På dit dæk finder du også et DOT-mærke. Modsat ovenstående eksempel er informationerne heri dog en smule mere simple. DOT-mærkets første to tal dækker over ugenummeret, som dækkene er produceret i. De sidste to tal dækker over årstallet. Står der derfor 2517, så er dækkene altså produceret i uge 25 i år 2017.

Generelt kan disse informationer være nyttige, hvis du køber brugte dæk. Når du gør det, så er det helt generelt vigtigt at være på forkant med, at du rent faktisk erhverver dig de dæk, som du er blevet fortalt.

EU-mærkning

En sidste ting, som er værd at vide, er, hvordan EU-lovgivningen sørger for at markere de dæk, som er sikkerheds- og miljøgodkendte. Dæk, som sælges inden for Europas grænser, skal nemlig være mærkede med disse. Dog er disse mærkater ikke på selve dækket, men i stedet på label og andet materiale, som følger med dækkene.

Først og fremmest finder du en skala fra A til G. Denne dækker over energieffektiviteten og bedømmes ved at måle rullemodstanden i dækket.

Ligeledes indikeres dækkets evne til at lave opbremsninger på våde underlag. Hertil er der også et skalatrin fra A til G, som indikerer denne evne.

Støjniveau indikeres også på EU-dæk. Symbolet for dette er i form af lydbølger, og angives i decibel i relation til lydniveauet uden for bilen.

Udgivet i Bil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *